Nový šestiválec pro Audi A6: 3.0 TFSI s kompresorem
Nový šestiválec pro Audi A6: 3.0 TFSI s kompresorem
Působivá dvojice: kompresor a přímé vstřikování benzinu
Výkon 213 kW (290 k), 420 N.m a příkladná účinnost
Suverénní síla od volnoběhu a spontánní nárůst točivého momentu
Audi představuje novou špičkovou verzi své řady motorů V6, která se vyznačuje nebývalým výkonem, spontánností a vysokou účinností. Motor 3.0 TFSI má největší výkon 213 kW (290 k) a suverénní maximum točivého momentu 420 N.m. Šestiválec výborně kombinuje dvě vysoce moderní technologie - přímé vstřikování benzinu a přeplňování mechanickým dmychadlem. Moderní jednotka V6 se v nabídce objeví na podzim tohoto roku.
Přeplňované motory mají u značky se čtyřmi kruhy dlouhou tradici. Již ve 30. letech pomáhaly kompresory mohutným šestnácti- a dvanáctiválcovým motorům v legendárních závodních vozech Auto Union Velkých cen k výkonům až 440 kW (kolem 600 k). Od konce 70. let zaměřilo Audi svoji pozornost na jiný princip přeplňování - turbodmychadlem. A slavilo s ním opět velké úspěchy v motoristickém sportu. Současně se turbomotory Audi vydaly na působivé vítězné tažení pod kapotami sériových vozů.
Nyní slaví kompresor svůj návrat. Je to ideální technologie přeplňování pro nový třílitrový motor V6 s označením 3.0 TFSI. Písmeno T v označení motoru Audi tak přestává být výhradním symbolem pro turbodmychadlo.
Rozsáhlé srovnávací studie ukázaly, že mechanické dmychadlo je pro tento motor lepším řešením, než nabízí například koncepce Biturbo se dvěma turbodmychadly. V kombinaci s přímým vstřikováním prokázal „kompresorem“ přeplňovaný motor působivě své přednosti při rozjezdu i v dynamických reakcích.
Mechanické dmychadlo je tak kompaktní, že bylo možné umístit jej bez problémů místo klasického sacího potrubí mezi obě řady válců svírající úhel do V/90°. Protože je poháněné žebrovaným řemenem od motoru, poskytuje již od volnoběhu svůj plný plnicí tlak. Řidič má tedy k dispozici enormní hnací sílu od samotného rozjezdu. Už při 2500 otáčkách za minutu poskytuje jednotka 3.0 TFSI řidiči maximální hodnotu točivého momentu 420 N.m a zůstává na ní až do 4850 min-1. Cesta vzduchu z dmychadla do válců je velmi krátká. Točivý moment proto narůstá při sešlápnutí pedálu plynu extrémně rychle, dynamičtěji než u atmosférického motoru stejného objemu. Motor 3.0 TFSI reaguje na plyn agilně a dynamicky. A hravě se vytáčí až k hranici maximálních otáček 6500 min-1, přičemž svého největšího výkonu 213 kW (290 k) dosahuje již těsně pod 5000 min-1.