BMW M6
BMW, magická tři písmenka, každý jistě zná Bavorskou automobilku, která vyráběla auta v dobách, kdy většina z nás neuměla řídit ani tříkolku. Kde jsou ty doby, kdy jako novinky vyjížděli tzv. „žraloci“ např. typy s modelovým označením E24,E21,E28 atd., prostě typická a nezapomenutelná tvář přední masky BMW, škoda že ty doby jsou nenávratně pryč. Teď je ale rok 2007 a my tu máme nástupce legendárního BMW 6. řady E24 a rovnou v nejostřejší verzi s magickým písmenkem M.Jako první co nás praští přes oči (ostatně jako u jakéhokoli jiného BMW ) jsou charakteristické přední ledvinky, bez ledvinek prostě není BMW, které mají za úkol přivést co nejvíce čerstvého vzduchu do motoru. Dále pak světla tvaru, který BMW v poslední době hodně začal využívat, doby kulatých 4 světlometů jsou asi navždy pryč. a tak fandové typických tvarů BMW budou asi zklamáni z tohoto designu, bohužel patřím mezi ně, prostě když se řekne BMW vybaví se mi 4 oči, ledvinky a řadový šestiválec, hold s rukou Chrisa Banglea se BMW upíná trošičku jiným designován směrem, ale to jsme trošičku odbočili. Haubna, která skrývá to monstrum, ke kterému se zanedlouho dostaneme, má jemné prolisy. Při pohledu na zadní část auta (kterou si většina z nás za jízdy prohlédne asi jako jedinou stranu, pokud zrovna M6 nepojede proti nám) si určitě všimneme 4koncovek výfuku, který o sobě uměj dát hlasitě najevo a dále si pak všimneme zadních světel s LED žárovkami. Co je určitě zajímavostí tak to je střecha celá z karbonu, samozřejmě za účelem snížení váhy, která je ale i přesto dost vysoká a činí bezmála 1800kg. Kastle celkově působí velmi elegantním dojmem luxusního, pětimetrového kupé.Když otevřeme dveře, naskytne se nám pohled na anatomicky tvarovaná kožená sedadla, která si můžeme objednat v několika barevných provedeních, tříramenný volant s páčkami sekvenčního řazení, pravou rukou řadíme nahoru, levou překvapivě dolu. Dále v interiéru najdeme velký multifunkční LCD panel a spoustu dalších nejmodernějších vychytávek. Nasedneme do sedaček, které naprosto výborně obepnou celé tělo a to i při prudkém nájezdu do zatáčky ve větší rychlosti. Samozřejmostí je el. ovládání a seřízení a jako příjemnou vlastnost považuju možnost dofouknutí bočnic dle vlastní potřeby. Rozmístění ovládacích prvků je na jedničku, nic neruší, a tak se dá soustředit na to nejhlavnější a to na jízdu. No nebudem to prodlužovat, sedáme do sedačky a vyrážíme na projíždku. Rozhodně nemůžeme přehlídnout otáčkoměr, kde redline začíná na hodnotě 8250, docela slušná pila na tenhle mamutí objem a tachometr, který končí číslicí 330. Prst se přibližuje onomu důležitému tlačítku s nápisem „Start Engine“. 10 válců zaburácí a motor je nastartovaný. Po nastartování je aktivovaný systém, kdy se probudí „pouze“ 400koní, k probuzení zbylých 107mi je potřeba zmáčknout tlačítko „Power“. Řadíme za jedna a vyrážíme, s vypnutými veškerými elektronickými pomocníky, by se auto při trošku většim sešlápnutí plynu proměnilo rázem v topinkovač zadních gum. Ale ten pocit když je zařazená dvojka, otáčky jsou na hodnotě okolo 3000/min a sešlápneme plyn na podlahu ( samozřejmě jíž se zaplým protikluzem ) je nezapomenutelný, obrovská síla vás tlačí do sedaček, obě dvě ručičky hlavních budíků stoupají směrem vzhůru, nabíráte rychlost, najednou se ozve omezovač, řadíte za tři a to celé se opakuje, jenom samozřejmě ne od 3000ot/min. Tímto způsobem pokračujete až do 4. rychlostního stupně a najednou za 14 sekund sme na hranici 200km/h, zrychlení rychlejší než například Lamborghini Gallaardo. Jeden z mála záporů u tohoto modelu je zcela jistě omezovač rychlosti, nepustí vás dál za tachometrovou hodnotu 270km/h, které mimochodem dosáhnete s pevný startem za 25sekund, protože právě v tomhle autě vám vůbec nepřijde že se řítíte 270km/h a ani k tomu není potřeba žádná dlouhá rovinka. Jednoduše řečeno dynamika vozu je na jedničku s hvězdičkou. Takže otestování zrychlení bychom měli za sebou, pojedeme se mrknout jak auto obstojí v zatáčkách.I když se na první pohled M6 jeví jako luxusní kupé, podvozek rozhodně komfortní jako u jiných luxusních aut není a taky by to ani u takového modelu nešlo, ale na druhou stranu, když zvolíme nejměkčí nastavení tak dokáže být M6ka hodně komfortní. Na české silnice je nejvhodnější měkké a střední nastavení, úplně tvrdé je vhodné na silnice s hodně kvalitním povrchem, kterých je u nás bohužel poskromnu a nebo na okruhy. V zatáčkách se hodně projeví hmotnost vozidla, přece jenom 1800kg je opravdu dost, ale zase to co M6 ztratí v zatáčkách, to dožene bez problému na rovince. Rozhodně se víc cítí doma v rychlejších zatáčkách o velkém poloměru. V prudkých zatáčkách, nebo dokonce ve vracečkách to s M6 nebude to právé ořechové a průjezdy nebudou moc rychlé. Projet si zatáčku Driftem není pro tohle auto žádný problém, pouze s pomocí plynu, 507koní na zadku dělá divy. Prostě a jednoduše M6ka si vychutnává rychlé průjezdy okreskami s kvalitním povrchem.Převodovku konstruktéři použili sedmistupňovou SMG, režimů má opravdu dost, tak se pojďme podívat, které budeme používat v provozu. Můžeme si zvolit jestli řadit manuálně páčkami pod volantem a nebo malým voličem převodovky směrem dopředu a dozadu.A nebo je tu další možnost a to nechat všechno na starosti elektronice, na převodovku se dá velmi lehce navyknout, ale jako skoro každá věc má i svoje proti. V pomalých režimech je až moc lenivá a těžkopádná, relativně dobrý pro běžný provoz je až třetí režim řazení a i ten není až moc rychlý, to je sice pochopitelné, ale očekávaná hladkost a jemnost se prostě nedostaví. SMG rozhodně nebyla konstruována na pomalé přemístění z bodu A, do bodu B, dva nejrychlejší režimy řazení je vhodné používat se zapnutým tlačítkem „power“, motor převodovku ve vysokých otáčkách rozhodně nešetří, časy řazení jsou velmi krátké, docela by mě zajímalo, kolik ostrých KM převodovka v tomto režimu vydrží.Další velmi zajímavá věc na M6 je „Lunch Control“, musí být vypnutá stabilizace a navolený nejrychlejší režim řazení. Řadíme první rychlostní stupeň, pravá noha naplno sešlapuje pedál plynu, otáčky zůstávají kolísat těsně před 4000ot/min a pravá ruka uvolní volič a už jen cítíte vůní spálených pneumatik a auto se opět mění na ohřívač gum za podpory tancujícícho zadku, řadíme za dva, kola stále hoří, ručička tachometru se začíná blížit k trojciferné hodnotě, opět zařadíme další rychlost, kola už maličko přestávají prokluzovat a teprve při rychlosti okolo 120km/h prokluz kol přestává a můžeme v klidu akcelerovat.Při pohledu na kotouče brzd se nám naskytne možnost vidět masivní kotouče, zajímavé, že i v předu jsou brzdy jen dvoupístkové. Dávkování brzd je perfektní a účinnost brzd i při rychlostech přesahující 200km/h obstála na výbornou. Co je menší mínus tak je to, že brzdy při nějaké dravější jízdě nedostanou čas k odpočinku, stačí několik prudkých zabrždění z rychlosti okolo 200km/h a fading je tu, takže projet na okruhu několik kol bez vadnutí brzd se zdá být nemožné. Asi nemá cenu u takovéhoto auta řešit spotřebu, ale tak pro zajímavost jí věnujeme pár slov. Při zapnutém menším výkonu si motor řekne mimo město při běžné klidné jízdě okolo 13l/100, pokud ale budete zkoušet jak se projevuje výkon 507koní, není problém se dostat na průměr okolo 30ti litrů na 100km, takže průměr při občasné brutálnější a klidné jízdě bude někde na hranici 20ti litrů na 100km.Rozhodně je BMW M6 výjimečné auto, není to vyloženě ryzí sporťák, který by mohl konkurovat např. Porsche 911 GT3, je to spíše velmi rychlé sportovně založené, luxusní kupé. Velikým plusem tohoto auta je jeho naprosto špičkový desetiválcový motor, který se stará o excelentní dynamiku a mohutné zrychlení téměř v jakékoli rychlosti. Design auta sice není ve stylu jeho předchůdce, takže na typického žraloka, který se nám vybavil při vyslovení názvu 6.modelové řady od BMW můžeme u tohohle nástupce zapomenout a budeme se muset smířit s novodobým designem pana Banglea, otázka je jak dlouho bude zarytým fandům starších tvarů BMW trvat než tento nový design přijmou a jestli vůbec někdy, malou útěchou pro nás je to, že staří žraloci od BMW pořád jsou a budou alespoň jako veteráni.