Škoda Yeti se odhalila
Čtyři roky po premiéře studie Yeti přiváží Škoda do Ženevy exponát se stejným jménem. Rozdíly? Sériový produkt má o něco delší příď, pohon předních nebo všech kol a výhradně přeplňované pohonné jednotky s přímým vstřikováním. Pátá modelová řada Škody (po Fabii, Roomsteru, Octavii a Superbu) se vydává do lehkého terénu. Originální design je prezentován spolu s originálním názvem, kolem něhož bude jistě radost tvořit marketingové a propagační aktivity v Alpském regionu nebo ve Skandinávii. Škoda se naštěstí držela velmi striktně původního návrhu Thomase Ingenlatha, takže Yetimu se žádný konkurent - včetně nejbližšího příbuzného Tiguanu - nepodobá.
Při premiéře na autosalonu v Ženevě byly zveřejněny pouze základní data, podrobnosti o konstrukci a jízdních parametrech si výrobce nechává až na pozdější čas, zřejmě na novinářskou prezentaci. Známá je délka vozu 4,2 m, která je o 22 cm kratší než u Tiguanu. Velmi blízkým konkurentem tak zřejmě bude duo Suzuki SX4/Fiat Sedici (délka 4,115 m) a ve verzích 4x2 také Kia Soul (délka 4,105 m). Automobil na prezentačních oficiálních fotografiích dostal 17palcová kola z lehkých slitin.Škoda Yeti chce být nejen líbívým SUV, ale také praktickým autem pro každý den. Na rozdíl od studie je zadní výklopné víko nedělené a zvedá se podle očekávání nahoru. Zadní sedadla ve stylu příbuzného Roomsteru lze nejen sklopit, ale i zcela vyjmout z vozidla. Pak sem při dvoumístné konfiguraci Yetiho, můžete naložit až 1760 l nákladu. To je téměř tolik, kolik pojme stejně dlouhý, ale poněkud jinak koncipovaný Roomster (v jeho případě je to přesně 1780 l).Škoda Yeti má zřejmě novou přístrojovou desku, kterou zřejmě uvidíme až v úterý ráno. Z prvního zveřejněného snímku je zřejmé, že Yeti sdílí moduly klimatizace a audio/navi – zařízení se Superbem a Octavií. Podobné to s největší pravděpodobností bude i s přístrojovým štítem ve dvou velkých tubusech.Do prodeje se dostanou dvě verze hnacího ústrojí. Slabší motory budou dodávány s pohonem pouze předních kol, ostatní pak s pohonem všech kol, řešeným podobně jako u Octavie a Superbu pomocí mezinápravové elektronicky řízené spojky Haldex.Revoluční novinkou, jak pro značku Škoda, tak pro celou skupinu VW, bude první využití nového čtyřválcového motoru 1,2 TSI (77 kW). Ani podrobnosti o něm zatím nejsou známy, ale z označení vyplývá, že by měl disponovat přímým vstřikováním benzinu do válců a přeplňováním turbodmychadlem. Podobný motor, ale bez přímého vstřikování, dnes nabízí pouze Renault. Tento základní motor, který má se podle starších informací vyrábět v Mladé Boleslavi, bude dodáván pouze s uspořádáním 4x2.Silnější zážehovou alternativou bude motor 1,8 TSI (118 kW) kombinovaný s pohonem všech kol, což je kombinace známá z Octavie i ze Superbu.Naftová škála čítá prozatím tři motory se vstřikováním common-rail, které mají shodný objem, ale tři různé výkonové stupně. Základní naftový motor 2,0 TDI CR DPF (81 kW) bude dodáván s pohonem předních i všech kol, další dva výhradně s pohonem všech kol.První dojem? Automobil vypadá velmi robustně. Celkové designové pojetí není sice nikterak omračující, Škodě se ale každopádně podařilo Yetiho velmi dobře sladit ve stylu modelů Superb a Roomster. Přední dveře mají podobný tvar jako u Roomsteru , s tím ovšem kontrastuji nevýrazně (nebo snad až příliš funkčně?) tvarovaná zadní boční okna a strohý design zádě.Asi nepřekvapí, že zadní náprava nové Škody Yeti je zřejmě odvozena z řešení modelu Octavia 2, bližší detaily zatím bohužel potvrzeny nemáme. Zato máme přesné vnější rozměry. Nový Yeti je 4223 mm dlouhý, 1793 mm široký a 1691 mm vysoký. Rozvor náprav je 2578 milimetrů, tedy stejně jako u aktuální Octavie. Autosalonový exponát má na sedmnáctipalcových kolech pneumatiky 225/50 R 17.Místa je vpředu i vzadu podélně dostatek, nad hlavou dokonce více než dost. Na šířku je vzadu pocitově stejně místa jako ve Fabii Combi (posaz i tvar opěradla je stejný), vpředu pak o něco více. Dojem z velikosti interiéru je ovšem v Yetim lepší vzhledem k vyššímu a vertikálnějšímu posazu.Poloha za volantem je vzpřímená. Výhodou při manévrování s autem bude nepochybně skutečnost, že na rozdíl od drtivé většiny současných aut, je z místa řidiče vidět na kapotu. Palubní deska má příjemný design, přístrojový štít je podle aktuálních módních trendů rozčleněn do dvou hlubokých tubusů, jako v Octavii. V interiéru jsme si dále všimli čtyřramenného volantu ze Superbu, či krátké řadicí páky umístěné nízko u podlahy, stejně jako u menší Fabie.
Zavazadlový prostor má pravidelný tvar. Podběhy do něj zasahují minimálně a jeho podlaha i nákladová hrana jsou umístěné relativně nízko. Překvapilo ovšem umístění měniče na CD v zavazadlovém prostoru z vnitřní strany před levým zadním sloupkem.