Subaru Tribeca
Subaru B9 Tribeca se veřejnosti poprvé představil na autosalonu v Detroitu v roce 2005. O rok později, v roce 2006, se začal prodávat na evropských trzích. Vůz vychází z podvozkové platformy, kterou používají současné modely Legacy a Outback. Celkovým zaměřením je ale nová Tribeca typickým představitelem kategorie SUV – vozů pro volný čas. Subaru, které je známé svými vozy s permanentním pohonem všech kol a motory s protiběžnými písty typu „Boxer“, si dalo opravdu záležet. Karoserie působí velmi elegantním dojmem. Příď vozu se nese v duchu menší Imprezy. Třídílná maska chladiče připomíná roztažená křídla a tvoří dominantní prvek vozu. Boční a zadní část vozu působí jemně a je prostá zbytečných prolisů či ozdob. Záď zaujme poměrně značným převisem. Zadní svítilny připomínají italské vozy. Design vozu působí robustně a nezapře v sobě japonskou školu. I když byla Tribeca navrhována zejména pro americký trh, osloví svým stylem i evropského zákazníka
Interiér vozu je prostorný a nabízí možnost přepravovat až sedm cestujících najednou. Přístrojová deska je na Subaru nezvykle odvážně tvarovaná. Její dominantu tvoří do prostoru vystupující středová konzola. Na jejím vrcholu může být umístěn velkoplošný barevný dotykový displej, který zároveň slouží jako kamera při zařazeném zpětném chodu. Níže jsou umístěny ovladače klimatizace, ventilace a audiosoustavy. Společnost Panasonic vyvinula pro Tribecu speciální audioaparaturu. Kvalita zpracování a úroveň vnitřních plastů je velmi dobrá. Počet míst, kde jsou použity měkčené plasty, se sice dá spočítat na prstech jedné ruky, ale zbytek tvrdých plastů má mimořádně příjemnou povrchovou úpravu. Jak již bylo řečeno výše, prostoru pro cestující nabízí Tribeca ve všech směrech dostatek. Třetí řada sedadel je samozřejmě myšlena zejména pro přepravu dětských pasažérů. Sedačky jsou pohodlné, mohly by ale více podpírat tělo v zatáčkách.
Zavazadlový prostor je vzhledem k rozměrům vozu překvapivě malý. Při obsazení pěti cestujícími nabízí v základu 525 litrů. Pokud přidáte třetí řadu sedadel, zůstane na převoz bagáže pouhých 128 litrů. Druhá řada sedadel je dělená v poměru 40 : 60 %. Navíc je možné sedáky posouvat v rozsahu 200 mm a sklonově nastavit jejich opěradla. Klasickým „stěhovákem“ Tribeca není, v pětimístné úpravě ale nabídne dostačující prostor. Body k dobru získává za variabilitu zadní lavice. K Subaru patří výkonné benzinové motory. Ani u Tribecy tomu není jinak. Protože výrobce zatím nemá vznětovou pohonnou jednotku, naordinoval novému „es-ú-véčku“ osvědčený zážehový třílitrový šestiválec. Vzhledem k tomu, že evropští zákazníci preferují vozy kategorie SUV se vznětovými motory, uvede Subaru zanedlouho svůj první „diesel“. Podle neoficiálních informací má i on využívat techniku typu „Boxer“. Ta prý dala japonským motorářům pořádně zabrat, než se jim podařilo skloubit ji se vznětovou koncepcí motoru. Máme se tedy na co těšit!
Aktuální pohonná jednotka je pro těžkou Tribecu tak akorát. Při plném obsazení a snaze o dynamickou jízdu má s vozem poměrně dost práce. S tím jde ruku v ruce i spotřeba, která není právě nízká. Motor odčerpá z palivové nádrže průměrně 15 litrů paliva na každých 100 km. Když zapomenete na bodový systém a šlápnete Tribece na krk, není problém jet za dvacet litrů benzinu na sto kilometrů. Už aby tu byl avizovaný „nafťák“! Šestiválec s protilehlými dvojicemi válců a protiběžnými písty je jinak kultivovaný a velmi dobře odhlučněný. V nabídce pohonných jednotek má Subaru ještě rezervy, ale kvalitou podvozku většinu konkurentů překonává. Z menšího modelu Outback převzala Tribeca patřičně modifikovanou podvozkovou skupinu. Nabízí tedy zadní víceprvkovou nápravu a osvědčený systém pohonu všech kol – u Subaru nazývaný AWD. Hnací síla je mezi přední/zadní nápravu rozdělována prostřednictvím mezinápravového diferenciálu Torsen v poměru 45 : 55 %. To vše zaručuje Subaru dostatečnou ovladatelnost a čitelné jízdní vlastnosti. Tribeca velmi dobře drží zvolenou stopu i při dynamické jízdě zatáčkami, minimálně se naklání a řidič má pocit, že řídí spíše větší kombi, než robustní SUV.
Pokud vyrazíte do terénu, nemusíte se obávat neúspěchů. Díky trvalému pohonu všech kol, samosvornému diferenciálu zadní nápravy a samočinné převodovce, která dokáže rozeznat, jedete-li z kopce či do kopce se nemusíte obávat potíží. Limitním faktorem tak zůstávají řidičské schopnosti a vhodné pneumatiky. Řízení s hydraulickým posilovačem je přesné a dostatečně informuje řidiče o dění na vozovce. Převodovka je výhradně samočinná, pětistupňová. Změna jednotlivých stupňů probíhá kultivovaně, ale v některých okamžicích se převodovka příliš dlouhou „zamýšlí“ nad tím, jaký stupeň vlastně zařadit. Subaru B9 Tribeca je vůz s poutavým designem karoserie, elegantním a kvalitně zpracovaným interiérem, který nabízí dostatečnou porci variability. Jízdní vlastnosti jsou přesně ve stylu menších modelů automobilky Subaru, tedy s výrazným sportovním podtextem. Pohonná jednotka je výborně odhlučněná, její konzumační nároky jsou ale leckdy značné. Zavazadlový prostor je vzhledem k velikost vozu pouze průměrný.Až dostane Tribeca pod kapotu výkonný vznětový motor a optimálněji naladěnou samočinnou převodovku, stane se vozem, který mnoha konkurentům zamotá hlavu.