Volvo XC90
Posadíte-li se do pohodlných sedadel se širokými možnosti seřízení dáte mi za pravdu. Příjemný posed za volantem dohromady se skvělým výhledem z vozu, pocitem bezpečí a skvělým odhlučněním interiéru hýčká posádku i při extrémně dlouhých cestách. Na použitých materiálech je sice věk již skutečně znát, žádného vrzání a skřípání se ale ani při jízdě po dlažebních kostkách nedočkáte, což potvrzuje vysokou kvalitu dílenského zpracování. Opravdu silný diesel v nabídce chybí, pro vyznavače dynamického svezení je tu však stále ultimativní osmiválec V8 s vysokou mírou kultivovanosti chodu. Pro „iks-cé-devadesátku“ optimální volba, pokud nároky na dynamickou jízdu nejsou příliš vysoké. Rozměrné SUV ale doslova vybízí spíše k poklidnému svezení, podvozek dokonale žehlí nerovnosti českých silnic, v zatáčkách bohužel výraznou podporu nenabízí. Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu udržuje na přijatelné hodnotě 9 l/100 km v závislosti na stylu jízdy. Ve městě osciluje lehce mezi 10-11l/100 km, což je na SUV s pohotovostní hmotností Speciální edice Ocean Race je originální alternativou k ostatním výbavám stejně jako tomu bylo u nedávno testovaného Volva XC70. Na výběr jsou dva laky karosérie (Electric Silver a Ocean Blue), nový je i design litých kol, který má evokovat pohyb vln. Dalším charakteristickým prvkem v interiéru je stříbrný dekor obložení přístrojové desky stejně jako křížové švy na bočním vedení kožených sedadel. Právě ty byly inspirovány tvarem plachetnic… Nechybí pochopitelně stříbrná lišta na nášlapové hraně karosérie nebo třeba roletka zavazadelníku s logem. Volvo jsme samozřejmě otestovali i na rozblácených polních cestách, do náročnějšího terénu se s ním ale raději nevydávejte. Problémy s trakcí se projeví až při přejezdu velkých nerovností, kde jedno z kol visící ve vzduchu není žádnou výjimkou.
Právě v těchto podmínkách by se holila možnost uzavření diferenciálu, to už je ale kapitola pro opravdové offroady. A takových, které by řidiči zároveň poskytly vysoký komfort cestování na silnici je opravdu málo. Napadá nás snad jen VW Touareg případně Mercedes-Benz GL v patřičných výbavách, jejichž pořizovací ceny by ale zcela jistě atakovaly hranici dvou miliónů korun. Samozřejmě tu jsou i další, modernější prémiové SUV primárně určené na silnici (BMW X5, Mercded-Benz ML) a přímo porovnatelné s Volvem XC90.Jejich cena ale rovněž výrazně atakuje základní pořizovací cenu testovaného provedení 1.318.000,- Kč, které navíc obsahovalo snad už jen automatickou převodovku Geartronic za 57 tisíc korun a navigační systém (65 tisíc korun).
Pořizovací cena je vzhledem k charakteru vozu, image a rozsáhlé výbavě velké plus stejně jako mimořádně pohodlný a bezpečný interiér Volva XC90.Testovali jsme variantu se vznětovým pětiválcem pod kapotou, motor s označením D5 poskytuje Volvu nejvyšší výkon 136 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 400 ot.min.